Положення про громадський бюджет Понорницької селищної територіальної громади
Затверджено рішенням Понорницької селищної ради від 25.04.2025 № 4034
1. Визначення понять
1.1. Громадський бюджет – процес взаємодії селищної ради та її виконавчих органів з громадськістю, направлений на залучення жителів Понорницької громади до участі у бюджетному процесі шляхом прийняття рішень щодо розподілу визначеної селищною радою частини місцевого бюджету через подання відповідних ініціативних проєктів розвитку, спрямованих на вирішення пріоритетних проблем населених пунктів Понорницької територіальної громади та його жителів, проведення відкритого громадського голосування за такі проєкти.
1.2. Територіальна громада – жителі, які задекларували або зареєстрували місце проживання або фактичне місце проживання/перебування яких підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи на території територіальної громади: селища Понорниця та сіл Авдіївка, Шаболтасівка, Покошичі, Деснянське, Мезин, Курилівка, Сміле, Радичів, Розльоти, Іваньків, Великий Ліс, Криски, Рихли, Зелена Поляна, Осьмаки, Верба, спільні інтереси яких представляє Понорницька селищна рада.
1.3. Громадський проєкт – план дій, комплекс робіт, задум, ідея, викладені у вигляді опису з відповідним обґрунтуванням, розрахунками витрат, кресленнями (картами, схемами), фотографіями, що розкривають сутність задуму та можливість його практичної реалізації за рахунок коштів громадського бюджету, спрямовані на розвиток інфраструктури Понорницької територіальної громади та покращення добробуту її жителів, подані з дотриманням форми, затвердженої цим Положенням.
1.4. Конкурс – це процес визначення найкращих проєктних пропозицій згідно з вимогами цього Положення серед загальної кількості представлених для голосування громадських ініціатив шляхом відкритого голосування.
1.5. Автор проєкту – особа від 16 років, яка є жителем громади та підготувала на конкурс свій проєкт у порядку, визначеному цим Положенням.
1.6. Робоча група з питань громадського бюджету (далі – Робоча група) – створений розпорядженням голови постійно діючий орган, члени якого в межах чинного законодавства України координують виконання основних заходів щодо впровадження та функціонування громадського бюджету у Понорницькій територіальній громаді, визначених цим Положенням.
1.7. Комісія з питань громадського бюджету (далі – Комісія) – постійно діючий орган, створений рішенням виконавчого комітету Понорницької селищної ради на конкурсній основі, члени якого супроводжують впровадження громадського бюджету на всіх етапах та здійснюють контроль за реалізацією цього Положення.
Основні повноваження Комісії:
1) здійснення діяльності щодо загальної організації та супроводження громадського бюджету;
2) проведення оцінки і прийняття проєктів для голосування;
3) визначення головних розпорядників коштів, відповідальних за реалізацію проєктів-переможців;
4) здійснення інших завдань.
1.8. Голосування – процес визначення проєктів-переможців серед поданих проєктів жителями територіальної громади шляхом заповнення бланку для голосування жителем територіальної громади, що досягла 16 років, що голосує (копія паспорту громадянина або ID картки та довідки форми 13 зі зробленим на них власноруч надписом «Для громадського бюджету») та шляхом заповнення бланку для голосування в електронному вигляді.
1.9. Електронна система – інформаційна платформа E-DEM (https://budget.e-dem.ua/landing) – система автоматизованого керування процесами у рамках громадського бюджету, що забезпечує автоматизацію процесів подання та представлення для голосування проєктів, електронного голосування за проєкти, зв'язку з авторами проєктів, оприлюднення інформації щодо відібраних проєктів та стану їх реалізації і підсумкових звітів щодо реалізації проєктів.
2. Загальні положення
2.1. Положення про громадський бюджет визначає основні засади процесу взаємодії органів місцевого самоврядування з жителями Понорницької територіальної громади щодо впровадження інноваційних механізмів залучення громадськості до розподілу визначеної селищною радою частини коштів місцевого бюджету.
2.2. Положення про громадський бюджет розроблено з урахуванням норм Бюджетного Кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Методичних рекомендацій щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 03.03.2020 № 94, а також досвіду українських громад з громадського бюджетування.
2.3. Фінансування проєктів-переможців громадського бюджету проводиться за рахунок коштів місцевого бюджету.
2.4. Загальний обсяг громадського бюджету на бюджетний рік становить 20 тис. грн.
2.5. Проєкти, реалізація яких відбуватиметься за рахунок коштів громадського бюджету, повинні бути спрямовані на поліпшення комфорту проживання мешканців та естетичного вигляду громади, сприяти соціально-економічному, культурному і просторовому розвитку, впровадженню сучасних інноваційних проєктів у всіх сферах життєдіяльності громади (не пов’язані з поточною роботою у відповідних галузях та сферах діяльності і поточним утриманням бюджетних установ).
2.6. Подаючи проєкт на реалізацію у рамках громадського бюджету Понорницької територіальної громади, його автор засвідчує свою згоду на вільне використання виконавчим комітетом селищної ради цього проєкту, ідеї, у тому числі поза межами реалізації громадського бюджету.
2.7. Подання проєктів та голосування за них можуть здійснювати дієздатні жителі Понорницької територіальної громади, яким на момент подання проєкту чи голосування виповнилось 16 років.
2.8. Термін реалізації проєктних пропозицій не повинен перевищувати одного бюджетного року.
2.9. Положення повністю відповідає Програмі економічного і соціального відновлення та розвитку Понорницької селищної територіальної громади на 2025 рік.
3. Порядок утворення та функції Робочої групи
3.1. Для організації, підготовки та виконання організаційних заходів та завдань щодо реалізації громадського бюджету Понорницької територіальної громади розпорядженням селищного голови створюється відповідна Робоча група.
3.2. До складу Робочої групи входять представники виконавчих органів селищної ради у кількості 5 осіб.
3.3. Основною діяльністю робочої групи є розробка, підготовка необхідних документів та контроль за їх дотриманням в рамках громадського бюджету всіма учасниками процесу.
3.4. Члени Робочої групи не можуть бути авторами проєктів в рамках громадського бюджету.
4. Порядок утворення, права та обов’язки Комісії
4.1. Комісія – постійно діючий орган, що організовує та координує впровадження та реалізацію громадського бюджету в Понорницькій територіальній громаді. До складу Комісії входить 10 осіб, які обираються з числа посадових осіб ОМС та жителів Понорницької територіальної громади.
4.2. Права Комісії:
- отримувати інформацію від виконавчих органів ради про хід реалізації проєктів, які фінансуються громадським бюджетом;
- надавати консультації та рекомендації авторам щодо проєктів, поданих для фінансування громадським бюджетом;
- готувати висновки щодо прийняття проєктів до голосування;
- ухвалювати рішення та надавати селищному голові пропозиції щодо переліку проєктів-переможців та відповідальних за їх реалізацію структурних підрозділів для формування відповідного розпорядження;
- заслуховувати авторів проєктів, керівників структурних підрозділів, посадових осіб комунальних підприємств, установ та організацій з питань реалізації проєктів громадського бюджету;
- розв’язувати спірні ситуації, що виникають на всіх етапах реалізації громадського бюджету, а також розглядати усі звернення та скарги, що стосуються впровадження громадського бюджетування.
4.3. Обов’язки Комісії:
- дотримуватися вимог цього Положення;
- проводити свої засідання гласно та відкрито;
- координувати процес впровадження та функціонування громадського бюджету;
- надавати висновки та рекомендації до кожного проєкту, поданого для реалізації в рамках громадського бюджету;
- формувати перелік допущених до голосування проєктів;
- розглядати інформацію про стан реалізації проєктів-переможців у рамках громадського бюджету.
4.4. Засідання вважається правомочним, якщо на ньому присутні не менше половини членів Комісії.
4.5. Комісія працює у формі засідань. Рішення Комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість присутніх на засіданні членів Комісії. У разі рівного розподілу голосів, вирішальним є голос головуючого на засіданні. Селищний голова та депутати селищної ради можуть брати участь у роботі Комісії з правом дорадчого голосу.
4.6. На своєму першому засіданні Комісія обирає зі свого складу голову та секретаря. Головою і секретарем Комісії призначаються особи з числа членів Комісії, які є представниками виконавчих органів Понорницької селищної ради.
4.7. Протоколи засідань підписуються головою Комісії та секретарем Комісії, висновки щодо прийняття проєктів до голосування підписуються головою Комісії. Всі протоколи, висновки та рекомендації оприлюднюються на офіційному сайті органу місцевого самоврядування не пізніше 3 робочих дня з дня проведення засідання.
4.8. Члени Комісії не можуть бути авторами проєктів в рамках громадського бюджету.
5. Етапи Громадського бюджету
5.1. Щорічна процедура та порядок реалізації громадського бюджету передбачає наступні етапи:
- затвердження параметрів громадського бюджету;
- інформаційно-промоційна кампанія, яка проводитися впродовж усього процесу реалізації громадського бюджету, під час якої, зокрема, проводиться ознайомлення учасників з основними процедурами, етапами, особливостями, інформування про події (заходи) на усіх етапах формування громадського бюджету;
- підготовка та подання проєктів;
- експертиза та відбір проєктів;
- голосування за проєкти та визначення проєктів-переможців;
- реалізація проєктів-переможців;
- моніторинг реалізації проєктів-переможців;
- підготовка та публікація звітності щодо реалізації проєктів-переможців;
- оцінка успішності процесу громадського бюджету.
5.2. Параметри громадського бюджету на плановий рік визначені у додатку 1 до цього Положення.
5.3. Організаційні питання щодо подання та конкурсного відбору проєктів, а також параметри громадського бюджету на плановий рік за потреби можуть уточнюватися окремими рішеннями селищної ради.
6. Інформаційна кампанія
6.1. Інформаційна кампанія проводиться на всіх етапах громадського бюджету відповідними виконавчими органами селищної ради.
6.2. Інформаційна кампанія передбачає:
- ознайомлення мешканців з основними процедурами та принципами громадського бюджету, а також заохочення мешканців до підготовки та подання проєктів;
- інформування про етапи громадського бюджету, основні події у рамках громадського бюджету та їх терміни;
- представлення прийнятих для голосування проєктів та заохочення мешканців громади до участі у голосуванні;
- поширення інформації стосовно можливих способів голосування, розташування пунктів для голосування, функціонування електронних платформ для голосування, перебігу та результатів голосування;
- оприлюднення інформації про проєкти-переможці;
- поширення інформації стосовно ходу та результатів реалізації проєктів;
- співпраця з неурядовими громадськими організаціями з питань популяризації громадського бюджету та участі в інформаційній кампанії;
- інші інформаційні заходи (за потреби).
6.3. Автори проєктів самостійно, за власний рахунок, організовують інформаційні заходи серед мешканців громади з роз’ясненням переваг власного проєкту з метою отримання якомога більшої кількості голосів.
7. Порядок підготовки проєктів
7.1. Проєкт розробляється автором за формою згідно з додатком 2 до цього Положення.
7.2. Назва проєкту повинна бути викладена лаконічно, в межах одного речення. Оригінальні назви не повинні суперечити їх основній меті.
7.3. План заходів з виконання проєкту повинен відображати етапи виконання проєкту, зокрема закупівлю товарів (виконання робіт, надання послуг, у залежності від потреб проєкту).
7.4. Розрахунки, креслення, що розкривають сутність, цілі проєкту та можливість його практичної реалізації, додаються автором до проєкту, про що зазначається у формі проєкту (назва додатку та кількість сторінок).
7.5. При підготовці проєкту автор забезпечує його відповідність таким вимогам:
- проєкт відповідає нормам законодавства;
- заповнено усі обов'язкові поля форми, наведеної у додатку 2 до цього Положення;
- проєкт відповідає тематиці проєктів, визначеній у додатку 1 до цього Положення;
- питання реалізації проєкту знаходиться в межах компетенції селищної ради та її виконавчих органів;
- реалізація проєкту планується на землях, які належать на праві комунальної власності Понорницькій територіальній громаді, на території будівель (приміщень) загального користування та об’єктів соціально-культурної сфери комунальної форми власності;
- проєкт не суперечить затвердженій містобудівній документації;
- реалізація проєкту не порушує прав інших осіб;
- реалізація проєкту не порушує прав інтелектуальної власності;
- тривалість реалізації проєкту – наступний бюджетний рік;
- вартість проєкту не перевищує максимальну вартість, яка визначена у Додатку 1 до цього Положення для одного проєкту;
- розрахований автором бюджет проєкту включає усі витрати, пов’язані з: розробкою проєктної документації; закупівлею сировини, матеріалів, комплектуючих; оплатою підрядникам за виконання робіт, надання послуг (у тому числі логістичних: доставка, зберігання) та інше;
- проєкт не може передбачати ремонт та реконструкцію приватного майна, окрім територій або об’єктів, за умови вільного доступу до цих територій;
- об’єкт, який створений в ході реалізації проєкту, має бути загальнодоступним для всіх жителів громади та не мати комерційного характеру.
8. Порядок подання проєктів
8.1. Проєкт подається автором у електронному вигляді (на електронну адресу ponrada@ukr.net), а також через е-сервіс «E-DEM» в особистому кабінеті.
8.2. Проєкт подається разом з підписами на підтримку проєкту від 15 підписів дієздатних фізичних осіб – жителів територіальної громади (за винятком ініціатора), за формою, наведеною у додатку 2 до цього Положення.
8.3. При поданні проєкту у електронному вигляді, автор вказує серію і номер зазначених документів в електронному повідомленні та прикріплює їх скановану копію. Якщо проєкт подається з використанням електронних платформ, зазначаються дані, передбачені відповідними програмним забезпеченням.
8.4. До електронної системи обліку поданих проєктів проєкти вносяться в порядку їх календарного надходження. Облік передбачає внесення даних, що відповідають основним параметрам поданих проєктів, та можуть бути використані для інформування жителів громади про перебіг етапу подання проєктів.
8.5. Автор проєкту у будь-який момент може зняти свій проєкт з розгляду, але не пізніше ніж за 3 календарних днів до початку голосування.
8.6. Автор проєкту може подати на конкурс не більше 1 проєкту.
9. Оцінка, аналіз та відбір проєктів
9.1. Сектор економічного розвитку Понорницької селищної ради здійснює попередню оцінку поданого проєкту з метою його перевірки на предмет:
- відповідності найменування та ідеї проєкту його змісту, нормам законодавства, цього Положення та суспільної моралі;
- повноти заповнення всіх обов’язкових полів проєкту за формою та у обсязі, що відповідають додатку 2 до цього Положення;
- відповідності кількості підписів на підтримку проєкту встановленим вимогам;
- відсутності нецензурної лексики;
- відсутності наклепів, образ;
- відсутності закликів до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади тощо;
- відсутності ознак комерційного проєкту.
9.2. У випадку, якщо форма проєкту є неповною або містить помилки/невідповідності, представник сектору економічного розвитку у телефонному режимі або з використанням електронної пошти повідомляє про це автора проєкту. Автор проєкту протягом 7 календарних днів з дня отримання відповідного повідомлення надає необхідну інформацію або вносить корективи до проєкту.
9.3. Проєкти, що пройшли попередню оцінку сектором економічного розвитку, вносяться до електронної системи (за винятком сторінок, які містять персональні дані авторів проєкту і на розповсюдження яких останні не дали своєї згоди), а їх копії надсилаються кожному члену Комісії.
9.4. Проєкти, автори яких протягом установленого терміну не надали необхідної інформації або не внесли корективи до проєкту на вимогу представника сектору економічного розвитку, не можуть бути допущеними до участі в конкурсі. Зазначені проєкти вважаються такими, що не пройшли попередню оцінку, і у електронній системі є недоступними для загального доступу. Проєкти, що не пройшли попередньої оцінки, і були подані в паперовому вигляді до електронної системи не вносяться.
9.5. У разі позитивної попередньої оцінки та відсутності зауважень сектор економічного розвитку передає проєкт на оцінку відповідному виконавчому органу чи комунальній установі/підприємству за відповідними напрямками реалізації проєкту, галузевою ознакою, який в подальшому відповідатиме за реалізацію проєкту (далі – відповідальний підрозділ).
9.6. Відповідальний підрозділ протягом 5 календарних днів з дня отримання копії проєкту, що пройшов попередню оцінку, здійснює його оцінку на предмет відповідності законодавству України та реалістичності і достатності бюджету для його практичної реалізації, після чого формує звіт про аналіз відповідності проєкту законодавству та можливості його реалізації за формою згідно з додатком 4 до цього Положення.
9.7. Комісія на підставі звітів про аналіз відповідності проєкту законодавству та можливості його реалізації від відповідального підрозділу готує висновок щодо прийняття проєкту до голосування за формою згідно з додатком 6 до цього Положення.
9.8. Перелік допущених до голосування проєктів, із зазначенням закріпленого за кожним проєктом відповідального підрозділу затверджуються розпорядженням селищного голови.
9.9. При виявленні двох і більше схожих проєктів Комісія має право рекомендувати авторам їх об’єднати. Об’єднання проєктів здійснюється шляхом створення нового проєкту. При виявленні двох і більше проєктів, що суперечать один одному, Комісія має право зняти з їх розгляду.
9.10. У разі, якщо протягом п’яти календарних днів з дня відправлення авторам проєктів пропозицій про об’єднання проєктів, автори проєктів не дійдуть згоди і не опрацюють спільної позиції щодо проєкту або не знімуть одну з пропозицій, проєкти за рішенням Комісії можуть розглядатися у своєму початковому варіанті або бути відстороненими (один чи обидва) від участі в конкурсі.
9.11. Унесення будь-яких змін до проєктів, зокрема, зміна локалізації чи об’єднання з іншими проєктами, можливі лише за згодою авторів відповідних проєктів.
9.12. Комісія може прийняти рішення про відмову у прийнятті проєкту для голосування з наступних причин:
- автор проєкту надав неправдиві відомості про себе;
- проєкт суперечить законодавству України;
- в рамках проєкту передбачається виключно розробка проєктно-кошторисної документації;
- проєкт має незавершений характер (виконання одного із заходів в майбутньому вимагатиме прийняття подальших заходів та/або потребуватиме додаткового виділення коштів з бюджету Понорницької селищної територіальної громади);
- реалізація проєкту планується на землях або об’єктах приватної форми власності;
- у рамках проєкту передбачені витрати на утримання та обслуговування у сумі, що перевищує вартість реалізації проєкту;
- проєкт не відповідає нормам цього Положення.
9.13. Проєкти, щодо яких Комісією здійснено обґрунтований висновок щодо недопущення їх до голосування, участь у голосуванні брати не можуть.
9.14. Усі проєкти, що отримали позитивну оцінку Комісії, публікуються у відповідному розділі вебсайту селищної ради/у електронній системі не пізніше ніж за 5 календарних днів до початку голосування.
9.15. Перелік усіх проєктів, що розглядалися Комісією, разом із звітами про аналіз відповідності проєкту законодавству та можливості його реалізації, а також висновками щодо прийняття проєкту до голосування надаються селищному голові для ознайомлення.
9.16. Скановані заповнені звіти про аналіз відповідності проєкту законодавству та можливості його реалізації, а також висновки щодо прийняття проєкту до голосування розміщаються на офіційному вебсайті Понорницької селищної ради не пізніше ніж за 7 днів до початку голосування.
11. Голосування за проєкти
11.1. Голосування за проєкти для реалізації за рахунок коштів громадського бюджету здійснюється шляхом для голосування особою зареєстрованою на території громади, що досягла 16 шляхом заповнення бланку для голосування в електронному вигляді.
11.2. Голосування розпочинається не раніше ніж через 5 робочих днів після оприлюднення допущених для участі у голосуванні проєктів на веб-сайті та триває 30 календарних днів з дня початку голосування. Період голосування має відповідати Параметрам громадського бюджету.
11.3. Кожен житель територіальної громади може віддати один голос за малий проєкт.
11.4. Результати голосування оприлюднюються на офіційному вебсайті селищної ради у розділі «Громадський бюджет» впродовж 10 робочих днів після закінчення голосування. Комісія ухвалює рішення та надає селищному голові пропозиції щодо переліку проєктів-переможців та відповідальних за їх реалізацію підрозділів для формування відповідного розпорядження.
12. Визначення проєктів-переможців
12.1. Встановлення результатів голосування відбувається на відкритому засіданні Комісії, яке передбачає підрахунок голосів, поданих в електронному вигляді відданих за кожний окремо виставлений на голосування проєкт.
12.2. Комісія на своєму засіданні відповідно до результатів голосування формує та затверджує рейтинг проєктів, а також визначає перелік проєктів, рекомендованих до фінансування за кошти громадського бюджету.
12.3. У разі, якщо проєкти набирають однакову кількість голосів, то пріоритетними вважаються ті, які були подані раніше та зареєстровані відповідним чином.
12.4. Рекомендованими до реалізації вважатимуться ті проєктні пропозиції, які набрали найбільшу кількість голосів, до вичерпання обсягу коштів, виділених на реалізацію громадського бюджету Понорницької селищної територіальної громади на відповідний рік.
12.5. За результатами голосування, базуючись на списках проєктів-переможців, Комісія протягом 10 робочих днів після закінчення голосування ухвалює рішення та надає селищному голові пропозиції щодо переліку проєктів-переможців та відповідальних за їх реалізацію підрозділів для формування відповідного розпорядження.
12.6. На підставі вказаного розпорядження здійснюється публікація списку проєктів-переможців на офіційному вебсайті Понорницької селищної ради.
12.7. Скарги на порушення процедури голосування можуть бути подані до Комісії не пізніше 5 календарних днів з дня завершення голосування. Скарга має бути розглянута на відкритому засіданні Комісії у термін, що не перевищує 5 днів.
12.8. У разі нестачі коштів на реалізацію чергового проєкту з рейтингу проєктів-переможців до уваги береться наступний з проєктів-переможців, орієнтовна вартість реалізації якого не призведе до перевищення суми коштів громадського бюджету на відповідний рік. Проєктами-переможцями вважатимуться ті проєктні пропозиції, які набрали найбільшу кількість голосів, до вичерпання обсягу коштів, виділених на реалізацію громадського бюджету на відповідний рік.
12.9. Проєкти-переможці, затверджені розпорядженням селищного голови, підлягають включенню до прогнозу/проєкту місцевого бюджету на наступний бюджетний рік та фінансуванню за рахунок коштів місцевого бюджету у наступному році.
13. Реалізація, звітування та оцінка реалізації проєктів-переможців
13.1. Проєкти, які перемогли за підсумками голосування в поточному році, у разі потреби можуть бути включені до бюджетних запитів відповідальних структурних підрозділів.
13.2. Після затвердження бюджету Понорницької селищної територіальної громади відповідальні виконавчі органи ради забезпечують реалізацію проєктів громадського бюджету відповідно до норм цього Положення та чинного законодавства, зокрема розробляють календарний план реалізації проєктів, вживають заходів для проведення публічних закупівель товарів, робіт та послуг, укладення договорів тощо.
13.3. Реалізація проєктів здійснюється виконавчими органами селищної ради у співпраці/під наглядом авторів проєктів-переможців.
13.4. Процес реалізації проєктів громадського бюджету підлягає постійному моніторингу. Авторам проєктів забезпечується безперешкодний доступ до об’єкта, на якому відбувається реалізація проєктів громадського бюджету.
13.5. Інформація про хід реалізації проєктів-переможців розміщується на офіційному вебсайті Понорницької селищної ради в розділі «Громадський бюджет».
13.6. Відповідальні підрозділи, що реалізують проєкти-переможці, готують наступні звіти:
1) звіт щодо стану реалізації проєктів за формою згідно з додатком 3 до Положення у такі терміни:
- І звіт до серпня 2025 року, в якому відбулося фінансування;
- ІІ звіт до жовтня 2025 року, в якому відбулося фінансування;
- ІІІ звіт за підсумками року, в якому відбулося фінансування – до 31 січня року, наступного за звітним;
2) звіт про реалізацію кожного окремого проєкту громадського бюджету – не пізніше місячного терміну після завершення реалізації відповідного проєкту. Звіт включає в себе:
- загальний опис результатів проєкту;
- інформацію про те, що не вдалося реалізувати, або що було реалізовано іншим чином;
- опис робіт, які було проведено, їх послідовність;
- фактичний термін реалізації;
- фактичний бюджет;
- фото-звіт результату.
13.7. Звіти щодо стану реалізації кожного проєкту оприлюднюються на офіційному вебсайті Понорницької селищної ради.
13.8. Реалізовані проєкти повинні містити маркування з інформацією про те, що зазначений об’єкт реалізований в рамках громадського бюджету.
14. Етика громадського бюджету
14.1. Усі учасники процесу громадського бюджетування повинні дотримуватися загальноприйнятих норм та правил етичної поведінки, зокрема:
- не надавати жителям територіальної громади, які беруть участь у процедурі голосування за проєкти, неправомірної вигоди за вчинення або невчинення будь-яких дій, пов`язаних з безпосередньою реалізацією ними права голосу, у тому чисті не надавати або не обіцяти жителям територіальної громади грошові кошти, подарунки (які розігруються вибірковим методом) або інше майно, переваги, пільги, послуги матеріального або нематеріального характеру за вчинення або невчинення будь-яких дій щодо проєктів громадського бюджету;
- не допускати примусових методів впливу на волевиявлення голосуючих осіб за проєкти конкурсу;
- не вимагати в учасників голосування інформацію у будь-якому вигляді про те, за який проєкт (проєкти) вони віддали свої голоси;
- не допускати публічної дискредитації учасників громадського бюджету з метою негативного впливу на репутацію цих учасників та/чи проєктів;
- не допускати реального конфлікту інтересів. Терміни «неправомірна вигода», «реальний конфлікт інтересів» вживаються у Положенні у значенні, наведеному у Законі України «Про запобігання корупції».
14.2. Під час процедури голосування заборонено використовувати «адміністративний ресурс» навчальних закладів для організації масового голосування студентів і учнів навчальних закладів, а також трудових колективів підприємств, установ та організації. Крім того, під час процедури голосування, заборонено застосовувати примусові заходи впливу щодо волевиявлення жителів за той чи інший проєкт.
14.3. Комісія є органом, що забезпечує здійснення контролю за дотриманням учасниками конкурсу етичних правил та норм щодо запобігання конфлікту інтересів, а також, прийняття рішення щодо застосування до порушників заходів впливу. Скарга щодо можливого порушення етичних правил та відповідні докази (фото- та відео-матеріали тощо) надсилаються в електронній формі на електронну пошту ponrada@ukr.net.
14.4. Комісія приймає рішення з врахуванням результатів розгляду скарги та має право застосувати один чи декілька заходів впливу:
- винести попередження учасникам конкурсу та/чи надати рекомендацію вжити належних заходів щодо усунення порушень та утримання від них в подальшому;
- відрахувати голоси, по яких виявленні порушення;
- виключити проєкт з конкурсу на будь-якому з етапів;
- включити до списку недоброчесних учасника конкурсу, зокрема, автора та/чи об`єкт, на якому передбачено реалізовувати проєкт, а також осіб, що здійснюють управління чи є керівниками такого об`єкта. Такий список оприлюднюється на офіційному сайті конкурсу.
14.5. Особи та об’єкти, які включені до списку недоброчесних позбавляються права участі в конкурсі наступного року.
15. Форс-мажорні обставини
У випадку виникнення визначених чинним законодавством форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що перешкоджають, чи можуть перешкоджати реалізації проєктів-переможців у рік впровадження проєктів, видатки на реалізацію проєктів-переможців можуть бути перенесені на наступний календарний рік окремим рішенням Понорницької селищної ради.