Давайте всі разом напишемо історію рідного краю – Тамара Пилипівна Усатенко
Після багаторічного обговорення, дискусій, порозумінь група зацікавлених жителів громади об’єдналась в товариство «Жива історія громади» у співпраці з відділом освіти, культури, молоді та спорту Понорницької селищної ради.
Ціль роботи товариства – підготовка видання про нашу громаду в контексті історії і сучасності.
Мета товариства - зібрати та упорядкувати зазначений матеріал про села нашої громади.
До співпраці запрошуються всі, хто бажає зберегти своє ім’я в пам’яті односельців. Товариство збирає місцеві легенди, перекази, діалектні слова, назви, факти, розповіді про певні події, історію топонімів, місцевих родів тощо. Цікавлять сімейні фотографії, вишивки, фото місцевості. Для активної участі та допомоги у створенні книги про Понорницю долучайтесь своїми спогадами, історіями, запитуйте у старших людей, і т.д.
Діліться своїми спогадами у власному тексті, не забувши вказати прізвище, ім’я та по батькові, коротку біографію автора, а також число, місяць, рік створення тексту.
Українознавчий гуманітарно-культурологічний проєкт: «Понорницька громада Новгород-Сіверського району Чернігівської області: минуле – теперішність – прийдешнє»
Концепція видання: «Понорницька громада Сіверщини – жива пам’ять сьогодення»
Координатор проєкту - Голова Понорницької громади Іващенко Віктор Іванович.
Учасники підготовки видання:
- Почесний вчений Сіверщини – Наливайко Дмитро Сергійович, академік НАН України, Лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка (за згодою);
- Автор концепції – Усатенко Тамара Пилипівна, доктор педагогічних наук, кандидат філологічних наук;
- Організатор підготовки видання – Селянський Микола Митрофанович.
Ініціативна група:
- Гордієнко Дмитро Сергійович – кандидат історичних наук;
- Зикун Світлана Володимирівна – начальник відділу освіти, культури, молоді та спорту Понорницької селищної ради;
- Кашич Анатолій Андрійович – заступник голови Понорницької селищної ради;
- Селянська Світлана Миколаївна – завідувачка ЗДО «Лісова казка»;
- Сушениця Любов Федорівна – філолог;
- Музиченко Микола Борисович – історик;
- Федірко Анатолій Михайлович – голова районного осередку Спілки краєзнавців України, спеціаліст вищої категорії, заслужений вчитель України (1992).
Просимо вас добирати матеріал з врахуванням анкети, яку розробив наш земляк доцент Київського національного університету імені Тараса Шевченка Іван Михайлович Забіяка.
Завантажити анкету можна за посиланням.
АНКЕТА
1. СЕЛО – НАЗВА НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ
а) в називному відмінку;
б) в родовому відмінку;
в) в прикметниковій формі;
г) стара назва населеного пункту;
д) коли і чому змінювалася назва;
е) назва чоловіків, жінок, збірна назва від населеного пункту.
2. АДРЕСА НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ: за теперішнім адміністративно-територіальним поділом;
а) ОТГ, район;
б) за старим поділом (волость, повіт, губернія);
в) назва господарства (колись і тепер), розташованого на території села, вказати село, де знаходиться центральна садиба господарства;
г) віддаленість від районного, обласного центру, столиці;
д) найближча залізнична станція;
е) дороги (ґрунтові, з твердим покриттям, магістралі, заглибленість, підвищеність по відношенню до загального рівня);
є) коли радіофіковано (чи функціонує проводове радіо зараз), електрофіковано, телефонізовано;
ж) характеристика телебачення (кабельне, супутникове, трансляційне, чи є місцеве).
3. ПОХОДЖЕННЯ НАЗВИ ТА ЧАС ЗАСНУВАННЯ СЕЛА (навести документальні і фольклорні джерела, відомості):
а) перша згадка;
б) його перші поселенці;
в) головні дати, періоди історії села;
г) кількість населення в різні роки (навести цифри за кожним переписом);
д) склад населення за професійними ознаками;
е) склад населення за національними ознаками (якщо були зміни, то коли і чому);
є) назвати джерела, звідки взято відомості, подати конкретні відомості.
4. ВИЗНАЧНІ ПОСТАТІ СЕЛА (за умови, якщо ця людина ще жива; в іншому випадку біографія пишеться за скороченим варіантом):
а) прізвище, ім'я, по батькові;
б) дата та місце народження;
в) відомості про рід, родину, найяскравіші спогади дитинства;
г) школа, вчителі (хто найбільше запам'ятався і чому), захоплення юності (гуртки, клуби, бібліотеки, туризм, творчість, спорт, художня самодіяльність інше),мрії (ким мріяли стати чи здійснилися мрії);
д) освіта, наставники (хто мав найбільший вплив на духовне, професійне становлення і чому);
е) служба у війську (місце служби, рід війська, звання, нагороди);
є) професійна діяльність, творчі здобутки,
ж) нагороди, відзнаки;
з) громадська робота;
и) захоплення;
і) життєве кредо, друзі, сім'я;
ї) фото.
5. УЧАСНИКИ ВОЄН, РЕВОЛЮЦІЙ, ПОВСТАНЬ, МІЖДЕРЖАВНИХ КОНФЛІКТІВ, МИРОТВОРЧИХ МІСІЙ і т. д.:
а) списки загиблихі тих, хто пропав безвісті (прізвище, ім'я й по батькові, дата народження, час призову, рід військ, де воював, звання, нагороди, дата смерті, де загинув і де похований);
б) списки учасників, які повернулися додому (прізвище, ім'я й по батькові, час призову, рід військ, де воював, звання, нагороди, професія, рід занять, якщо помер, то вказати дату й місце поховання);
в) списки насильно вивезених за межі держави під час війни, зазначити тих, хто повернувся; подальші долі цих людей;
г) списки репресованихосіб і подальша їхня доля;
д) список “розкуркулених” господарств, членів їх сімей;
е) список померлихпід час голодоморів.
6. ПРІЗВИСЬКА ДАНІ СЕЛЬЧАНАМ:
а) жителями сусідніх сіл;
б) за назвою села, характером діяльності, особистими рисами та з інших причин.
7. НАЙПОШИРЕНІШІ В СЕЛІ:
а) прізвища;
б) прізвиська;
в) назви тварин.
8. ПРОМИСЛИ, РЕМЕСЛА, СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ ЯКИМИ ЗАЙМАЛИСЬ СЕЛЯНИ, ГОСПОДАРСТВА, ОРЕНДАТОРИ, ПРИВАТНІ ОСОБИ КОЛИСЬ І ТЕПЕР (історія формування господарств (назвати активістів, керівників; описати їхню діяльність, зазначити передовиків; урожайність; рентабельність):
а) комун,
б) колгоспів,
в) радгоспів,
г) заводів,
д) фабрик,
е) цехів і т. д.;
назвати, якими ремеслами займалися приватні особи (назвати їх, дати коротку характеристику):
а) плотництво,
б) ковальство,
в) шевство,
г) швацтво,
д) ткацтво,
е) вишивання,
є) гончарство і т. д.
9. МІСЦЕВІ ОБРЯДИ (описати детально, подати сценарії):
а) храми;
б) родини;
в) хрестини;
г) посвята в школярі;
д) випускний вечір;
е) проводи до війська;
є) весілля;
ж) толока;
з) день села;
и) першого снопа;
і) похорони;
ї) вшанування померлих та ін.
10. ТЕКСТИ ПІСЕНЬ, ЩО СПІВАЮТЬ У СЕЛІ (подати повні тексти та прізвище, ім'я й по батькові тих від кого записано і ким записано, короткі біографії).
11. ІСТОРІЯ ШКОЛИ (рівень акредитації, початок та етапи роботи закладу, директори та вчителі школи, досягнення у навчанні та спорті, трудові досягнення (дослідні ділянки, виробничі бригади), по скільки класів було (А. Б. В...), кількість дітей у класах та в школі в цілому, кількість учителів у різні роки, знамениті випускники, традиції школи (зустрічі випускників, кращих учнів).
12. КУЛЬТУРНО-ОСВІТНІ ЗАКЛАДИ (історія створення, керівники, діяльність, досягнення):
а) палаци культури;
б) клуби;
в) читальні;
г) ансамблі.
13. КУЛЬТОВІ ТА ІСТОРИЧНІ ПАМ'ЯТКИ:
а) собори;
б) монастирі;
в) церкви;
г) пам'ятники;
д) поховання;
е) могильники;
є) могили.
14. МІСЦЕВА МЕДИЦИНА (лікарня, поліклініка, фельдшерський пункт: історія розвитку, занепаду; народна медицина: костоправи, шептухи і т. і.; ветеринарні послуги), назвати конкретних осіб і дати їм характеристику
15. ТОПОНІМИ В МЕЖАХ НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ (записати назви, їх походження, місце розташування і коротку характеристику):
а) вулиці;
б) кутки;
в) площі;
г) хутори;
д) майдани;
е) вигони
є) базари;
ж) мочари;
з) сади;
й) зáмки, зáмчища, городища;
і) кладовища;
й) перехрестя доріг, вулиць;
к) мости, кладки та ін.
16. ТОПОНІМИ В ОКОЛИЦЯХ НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ:
а) поля, лани, ниви, ділянки, урочища;
б) пасовища, терловища, пустирі;
в) гори, хребти, вершини, шпилі;
г) горбки, кургани, могили;
д) яри, долини, балки;
е) урвища;
є) кар'єри;
ж) печери;
з) гроти;
и) шахти;
і) окопи;
ї) вивизи;
й) кручі та ін.
17. МІСЦЯ В НАСЕЛЕНОМУ ПУНКТІ І НАВКОЛО НЬОГО:
а) як називається найкрасивіше місце у Вашому селі біля нього?
б) як називається найгірше (найнебезпечніше, таємниче) у Вашому селі біля нього?
в) як називається найвище місце (гора, холм, горб) у Вашому селі біля нього?
г) як називається найнижче місце у Вашому селі біля нього?
д) яка назва у Вашій місцевості здається Вам найцікавішим? Поясніть, чому?
е) яка назва у Вашій місцевості є незрозумілою?
є) чи є назви у Вашій місцевості, які Вам не подобаються? Чому?
18. ЛІСИ, БОРИ, ГАЇ, ДІБРОВИ (також вказати переважаючі породи дерев колись і тепер).
а) чагарники;
б) парки;
в) посадки;
г) характер використання дерев (як будівельний матеріал і географія його поширення, як паливний матеріал).
19. РІКИ, РІЧКИ, СТРУМОЧКИ (де беруть початок і куди впадають):
– довжина, ширина, глибина в межах даного села;
– швидкість течії, колір, смак, температура води;
– характер ґрунту дна, насадження вздовж річки;
– місце розташування населеного пункту щодо водоймища за сторонами світу:
а) затоки;
б) протоки;
в) рукава;
г) канали;
д) озеро, став, ставок, мочила, інші водоймища;
е) джерела, криниці, копанки;
є) водоспади, вири;
ж) мости, пристані, кладки, переправи, броди;
з) береги, болота, торфища;
и) кручі, дамби;
і) острови, півострови;
ї) пляжі,
й) місця риболовлі.
20. СПОСОБИ ВОДОЗАБОРУ:
а) річка,
б) озеро,
в) став,
г) болото,
д) колодязі,
е) криниці,
є) джерела
ж) зазначити глибину, смак води.
21. ХАРАКТЕРИСТИКА ҐРУНТІВ НА ТЕРИТОРІЇ СЕЛА
а) чорнозем,
б) глина,
в) пісок інші.
22. КОРИСНІ КОПАЛИНИ:
а) нафта, газ (історія видобування, характер обробки сировини, ступінь забезпечення населеного пункту газом);
б) глина для виготовлення цегли (наявність цегляного заводу, історія його діяльності);
в) будівельний пісок (місце кар’єру, характер його використання і межі розповсюдження);
г) торф, вугілля інші паливні корисні копалини (характер видобування [глибинний, поверхневий], використання в домашніх чи промислових умовах);
д) цілющі води (хімічні властивості, рекомендації у застосуванні, характер використання цих вод – забір, розлив, регіони розповсюдження);
е) камінь (граніт...);
є) інші корисні копалини, які є в надрах даного регіону.
23. Число, місяць і рік заповнення.
24. Прізвище, ім'я й по батькові.